lørdag 28. mars 2009

Baddie gjør ting hun ikke kan - første forsøk på hæl

Et av håndarbeidsmålene mine for 2009 er å lære å strikke sokker. Nå har jeg prøvd meg en oppskrift jeg tror er veldig enkel, men jeg får store hull i hælen. Uhu!


Må få si at jeg ble veldig fornøyd med vrangborden, første gangen jeg har strikket vridd rett i en slik bord og det gjorde seg virkelig.



Hælen strikkes slik:
18 masker, glattstrikk frem og tilbake.
Strikk til en maske står igjen, snu. Strikk at og fram slik til det kun står igjen 4 masker. Snu og strikk en maske mer for hver pinne, for at det ikke skal bli hull i skjøtene tas tråden opp mellom siste midtmaske og neste maske. Denne tråden settes vridd på venster pinne og strikkes sammen med neste maske.

Har plukket opp denne tråden mellom maskene vridd, men får allikevel store kraterhull. Men kanskje jeg har gjort det feil?



Fakta:
Oppskrift: Dale 209 Akvariet - Pingvinsett
Garn: Dale Freestyle
Str: 2 år
Pinne: 4,5 og 5,5 (0,5 mer enn oppgitt i oppskriften, men jeg strikker stramt)


Etter dette mislykkede forsøket søker jeg råd hos de flinke damene på hobbyboden. Håper å komme tilbake med en litt finere hæl i løpet av helgen :-)

1 kommentar:

Ugla sa...

Jeg er så dårlig på å strikke sokker at jeg ikke skal komme med noen råd :-) Men på en større sokk vil hullene virke mindre :-D