mandag 3. november 2008

Den siste tempelridder



Den siste tempelridder var ikke en bok jeg hadde planlagt å lese. Flere av mine "litterære" venner sa den var bare OK tidsfordriv. Men da jeg lå på sykehuset gikk jeg tom for lesestoff. Og nede i kiosken var Den siste tempelridder av Raymond Khoury den eneste boka som ikke var en eller annen kioskserie. Så da ble det den..

Om boka (sakset fra Bokkilden.no)
Akko, 1291: En liten gruppe tempelriddere flykter ombord i skipet Tempelfalken mens den siste byen i Det hellige land blir inntatt av muslimske hærer. Tempelridderne har med seg et skrin som skal bringes til den franske stormesteren, men skipet kommer aldri fram. New York, vår tid: Fire ryttere kledd som tempelriddere stormer en utstilling av Vatikanets skatter i Metropolitan Museum of Art. Arkeologen Tess Chaykin og FBI-agent Sean Reilly virvles inn i jakten på et kodet dokument, som én mann vil gjøre alt for å få ut til offentligheten, og som andre vil gjøre alt for å hindre verden i kjennskap til.

Min mening:
Boka er skrevet i velkjent DaVinci koden stil og er en mix av historie, religion, fakta, fiksjon, action og eventyr.
Jeg liker de delene hvor det skrives om tempelriddernes virke (før 1300 tallet), men har ikke nok historiekunnskap til å vurdere om det er har rot i virkeligheten eller om mye av dette også er diktning. Dan Brown (DaVinci koden) ble jo tatt i mange historiske feil.
Boken ville nok gjort seg godt på kinolerretet. Det blir til tider litt for opplagt hva som kommer til å skje rundt neste sving, og det føles til tider som man har lest det før.

Terningkast: 2+

Har du lest boka? Legg gjerne igjen en kommentar med din mening om boka.

Ingen kommentarer: